Trasy - Polska
Trasy - Zagranica

Kupujemy kampera

Strona: 1
Na naszym rynku ma swoje przedstawicielstwa większość europejskich producentów kamperów, a więc oferta jest bardzo szeroka. Ceny najtańszych nowych kamperów zaczynają się od ok. 130.000zł ale ceny większości podstawowych modeli różnych znanych firm wahają się pomiędzy 160.000zł a 200.000zł. Jest to oczywiście cena modeli z zabudową typu alkowa. Zabudowy typu pół-integral i integral są zdecydowanie droższe. Wyjątkiem jest tu nowa marka Itineo należąca do znanego z produkcji luksusowych kamperów francuskiego koncernu Rapido. Pojazdy tej marki można kupić za cenę trochę niższą niż 200.000zł. Na uwagę zasługuje dodatkowo fakt, że Itineo jest to jedyny samochód w klasie A o całkowitej masie pojazdu do 3,5 tony posiadający ładowność do 700 kg!

Dla tych co suma ponad 100.000zł jest zbyt duża, aby mogli ją przeznaczyć na zakup kampera istnieje jeszcze inna opcja, czyli zakup używanego kampera. Tu oferta jest również bardzo szeroka a rozpiętość cen ogromna, a zaczyna się już od kilku tysięcy za ok. 30-letni pojazd.

Spadek cen używanych kamperów wygląda zupełnie inaczej niż spadek cen aut osobowych czy dostawczych, ponieważ samochód kempingowy ulega zupełnie innemu procesowi zużycia. Proces ten bardziej przypomina spadek cen jachtów żaglowych niż samochodów. Kamper zużywa się znaczniej wolniej niż inny typ samochodu ponieważ:
  • kamper rocznie pokonuje zazwyczaj kilka tys. km, podczas gdy samochód osobowy powyżej 20tys. a często wiele więcej, więc trwałość silnika i układu jezdnego w latach jest o wiele wyższa
  • kamperowcy jeżdżą zazwyczaj wolniej niż pozostali kierowcy co oznacza, że silnik jest ?łagodniej? eksploatowany (w większości przypadków nie dotyczy to samochodów wyprzedawanych z wypożyczalni)
  • nadbudowa części mieszkalnej zbudowana jest z aluminium, laminatu szklano-epoksydowego lub podobnych materiałów, a więc nie ulega korozji
Przed zakupem używanego kampera należy go bardziej dokładnie sprawdzić niż inny kupowany samochód, szczególnie dotyczy to części mieszkalnej.
Silnik i układ jezdny sprawdzamy podobnie jak kupowalibyśmy zwykłego busa (dostawczaka). W zabudowie mieszkalnej sprawdzamy przede wszystkim czy nie ma przecieków, wilgoci (można ją zazwyczaj wyczuć po jej charakterystycznym, niezbyt miłym zapachu stęchlizny lub intensywnym zapachu jakiegoś odświeżacza czy czegoś podobnego co ma za zadanie ukryć zapach pleśni) i naprawianych uszkodzeń (szczególnie w narożach zabudowy i na alkowie, o której niektórzy kierowcy zapominają przejeżdżając np. pod niskimi mostami). Jeśli mamy wilgotnościomierz to najlepiej za jego pomocą sprawdzić całego kampera, wilgotność nie powinna w nim przekraczać 11-12%. Warto też sprawdzić czy zabudowa nie skrzypi i nie chwieje się podczas jazdy. Należy też sprawdzić wszystkie okna i drzwi czy się prawidłowo otwierają i zamykają, czy nie przeciekają. Trzeba też uruchomić wszystkie urządzenia, takie jak np. kuchenka czy lodówka (zazwyczaj pracuje zarówno na gaz jak i na prąd co oznacza że należy sprawdzić czy i jak pracuje na każdym z tych źródeł zasilania). Ogólny stan wnętrza może też wiele powiedzieć o poprzednich użytkownikach.

Kupując prawie nowego kampera (ok. 1-3 letniego) warto dowiedzieć się dlaczego właściciel chce się go pozbyć z dużą stratą wartości. Tego typu pojazdy kupowane są zazwyczaj na ok. 10 lat.

Uwaga!
Jeśli kamper posiada miejsca siedzące przeznaczone do podróży skierowane tyłem do kierunku jazdy, to oprócz tego że powinny być wyposażone w pasy bezpieczeństwa jak pozostałe, to jeszcze zgodnie z polskimi przepisami powinny mieć zagłówki.
<< 1 >>
Kalendarium
Relacje z imprez
Relacje z wypraw
Poradniki
Sprzęt
Kursy walut
EUR4,1310 PLN
USD3,0503 PLN