Trasy - Polska
Trasy - Zagranica

Kamper - moja wolność

Strona: 1
Kamper (ang. camper, motorhome) to samochód kempingowy zbudowany zazwyczaj na podwoziu samochodu dostawczego, czasami autobusu lub samochodu ciężarowego. Kampery posiadają wyposażenie umożliwiające podróżowanie i pobyt w nim od 2 do 8 osób, nawet w kompletnej głuszy, z dala od cywilizacji. Długość pojazdu wynosi zazwyczaj od 5 do 8m, ale spotykane są również dłuższe modele. Zaletą pojazdów o długości do 6m jest możliwość zaparkowania na typowym miejscu postojowym oraz koszty związane z przeprawami promowymi, przejazdami tunelami itp. gdzie pojazdy o tej długości są traktowane jak samochody osobowe, a więc opłaty te są niższe niż dla modeli dłuższych.

Dlaczego kamper?
Kamper to wolność i niezależność, nie musimy szukać wolnych pokoi i rezerwować noclegów, nawet nie potrzebujemy wolnego miejsca na kempingu, wystarczy parking, stacja benzynowa czy inne bezpieczne miejsce aby zatrzymać się i przenocować. W każdej chwili możemy wsiąść do kampera i ruszyć w dalszą podróż.

Na wyposażeniu każdy kamper zazwyczaj posiada:
  • kuchenkę gazową
  • lodówkę na prąd i gaz
  • zlewozmywak
  • ogrzewanie
  • 2 butle gazowe
  • boiler podgrzewający wodę
  • zbiornik wody czystej
  • zbiornik wody brudnej
  • WC chemiczne
  • prysznic
  • umywalkę
Wnętrze kampera

Jako wyposażenie dodatkowe spotykamy zazwyczaj:
  • markizę
  • bagażnik rowerowy z tyłu pojazdu
  • klimatyzację części mieszkalnej
  • antenę satelitarna (czasami również z systemem automatycznego wyszukiwania satelity)
  • baterie słoneczne
  • TV
  • DVD
  • kamerę cofania
  • nawigację GPS
  • piekarnik
  • kuchenkę mikrofalową
  • schodek wejściowy wysuwany elektrycznie
  • autoalarm
  • tempomat
  • elektryczne szyby
  • meble turystyczne
Najczęściej spotykamy kampery na podwoziu samochodu dostawczego o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5t, co umożliwia prowadzenie pojazdu przez osobę posiadającą prawo jazdy kat. B. Kampery te posiadają zazwyczaj jedną z trzech typów zabudów:
  • alkowa
  • częściowo-zintegrowany (pół-integral)
  • zintegrowany
Zabudowa typu alkowa wykorzystuje oryginalną kabinę kierowcy pojazdu, nad którą znajduje się nadbudowa mieszcząca dwa miejsca sypialne (ta nadbudówka to właśnie alkowa). Są to najczęściej spotykane typy kamperów, szczególnie na naszym rynku. Posiadają dwie główne zalety: cena niższa niż innych typów zabudów oraz najwięcej miejsc sypialnych.

Zabudowa typu alkowa

Pojazdy częściowo-zintegrowane podobnie jak alkowa posiadają oryginalną kabinę kierowcy ale nie mają nadbudówki nad nią, tylko lekko podniesiony dach aby stworzyć bardziej aerodynamiczne połączenie z częścią mieszkalną. Umożliwiają szybszą jazdę i mają mniejsze spalanie paliwa niż alkowy, mogą też przejeżdżać pod niższymi mostami i tunelami, niestety kosztują też więcej.

Zabudowa typu pół-integral

Kampery w pełni zintegrowane posiadają z fabrycznego wyposażenia samochodu dostawczego tylko ramę i silnik, reszta, łącznie z kabiną kierowcy, to autorskie rozwiązania producenta zabudowy. Integralne mają wszystkie zalety pół-integrali ale ich cena jest oczywiście jeszcze wyższa. Zaletą jest na przykład wspaniała szyba panoramiczna, która umożliwia pełniejsze podziwianie otaczających widoków niż w
<< 1 2 >>
Kalendarium
Relacje z imprez
Relacje z wypraw
Poradniki
Sprzęt
Kursy walut
EUR4,1310 PLN
USD3,0503 PLN